Informacje podstawowe:
Grę rozpoczyna zawodnik siedzący po lewj stronie rozdającego.
a) Gra w kierki przeznaczona jest dla 3 - 4 graczy.
b) W grze bierze udział :
52 karty przy 4 grających,
51 kart przy 3 grających bez 2 trefl. (
)
c) Pełna rozgrywka skaład się z 10 rozdań:
6 gdy zawodnicy zdobywają pkt. ujemne (rozgrywka),
4 gdy zawodnicy zdobywają pkt. dodatnie ( odgrywka).
d) Grę rozpoczyna losowanie ustalające osobę pierwszą rozdającą.
Każdy zawodnik z rorzuconych losowo kart ( odwróconych) wyciąga jedną. Rozpoczyna rozdanie zawodnik który wyciągnął najwyższą . Kolejne rozdanie wykonuje zawodnik siedzący po lewj stronie zawodnika ostatniego rozdającego.
Rozgrywka
1. Grę rozpoczyna zawodnik siedzący po lewj stronie rozdającego.
2. Następnie do gry włączają się kolejno pozostali gracze zgodnie z ruchem wskazówek zegara.
3. W grze obowiązuje dokładanie kart do kolorów. Gdy gracz nie ma kart w wymaganym kolorze może dołożyc kartę w dowolnym kolorze.
4. Gracz który wyłoży najstarszą kartę w kolorze karty wyjściowej, bierze lewę i wychodzi kolejną dowolną kartą do dalszej rozgrywki.
5. Starszeństwo kart 2,3,....10, walet, dama, król, as.
6. W grze nie ma obowiązku przebijania kart straszych.
7. W 6 kolejnych rozdaniach chodzi o unikanie branai określonych (lew oraz figur (walet , dama , król, as.)
rozdanie 1 - bez lew -8 pkt ujemnych ( nie można wychodzić w kiery jeśli nie ma innej karty.)
rozdanie 2 - bez kierów (- 8 pkt.ujemnych za każdego wziętego kiera)
rozdanie 3 - bez króli i waletów (-13 pkt.ujemnych za każdego wziętego króla i waleta )
rozdanie 4 - bez asów i dam (-26 pkt.ujemnych za każdego wziętego asa i damę)
rozdanie 5 - bez lewy 7 i ostatniej (52 pkt. za każdą z nich)
rozdanie 6 - bez króla i kier -124 pkt. za każdą z nich)
Po rozdaniu sumuje się pkt. ujemne.
Odgrywka :
W tej części gry zdobywa się pkt. dodatnie
Odgrywka składa się z 4 rozdań , w których kolejni zawodnicy wybierają rodzaj gry:
rozgrywki atutowej,
rozgrywki bez atutu,
W każdym rozdaniu kolejni zawodnicy po otrzymaniu 13 kart wybierają rodzaj rozgrywki:
atutowej -( wybierają kolor atutu)
W grach atutowych istnieje obowiązek dokładania kart w wyłożonym kolorze, ale w przypadku ich braku nie ma obowiązku przebijania kartami atutowymi.
bez atutu - który obowiązuje tylko w tej jednej rozgrywce.
Obowiązuje dokładanie kart do koloru.Nie ma obowiązku przebijania atutem w przypadku braku kart w kolorze wyjścia. Za każdą lewę wziętą , zawodnik otrzymuje 12 pkt. dodatnich.
Zakończenie gry
Następuje zsumowanie pkt. dodatnich i ujemnych.Po rozegraniu wszystkich rund wygrywa ten gracz, który zdobył największą liczbę punktów.kolejne miejsca zawodnicy posiadający większą liczbę pkt.