REGULAMIN NR.1 |
REGULAMIN NR.1: |
REGULAMIN NR.1 TURNIEJU : EUROPOOL AMATEUR CHAMPIONSHIP- EAC SUMMER 2019/2020ORGANIZATOREM TURNIEJU JEST : IKS TARNÓW ul. Wojska Polskiego 14 na ośrodku(TOSIR)1.Klubowy regulamin jest uzupełnieniem zasadniczego regulaminu Europolu Amateur Championship jako głównego organizatora turnieju i dotyczy klubowych rozgrywek eliminacyjnych do finału . |
AMATORSKIE i OPEN W ODMIANĘ 8'' W DN.19.10.2019 |
REGULAMIN: STRONIE INTERNETOWEJ KLUBU www. ikstarnow.pl W AKTUALNOŚCIACH POD DANYM TURNIEJEM. |
|
INFORMACJE ORGANIZACYJNE: |
|
|
KOMUNIKAT NR.2
|
ZASAD PRZEPROWADZANIA TURNIEJÓW W KLUBIE "IKS" ORAZ USTALANIA KOLEJNOŚCI MIEJSC W ROZGRYWKACH GRUPOWYCH |
ELIMINACJI DO MISTRZOSTW POLSKI AMATORÓW 2019 |
|
KLUBOWEJ LIGI AMATORÓW 2019 |
KTÓRZY SĄ ZAWODNIKAMI KLUBU"IKS" 2018 |
KOMUNIKAT.1/2018DOTYCZY:ROZGRYWEK LIGI KLUBOWEJ W 2018 ROKU& 1Liga rozegrana zostanie w okresie 15.09-20.12.2018 & 2Termin zgłoszeń upływa z dniem 15.09.2018 & 3Liga zostanie rozegrana systemem 2-rundowym w odmiany "8", "10"do ośmiu wygranych partii. & 4 Opłaty startowe -10zł od każdego meczu . & 5Zgłaszający się do rozgrywek ligowych wpłaca przed przystąpieniem do ligi kwotę 50 zł która jest opłatą ostatnich 5 meczy ligowych & 6Mecze powinny być rozgrywane w godzinach od 9 do 18 ze względu na udzial uczniów szkół podstawowych. & 7 Punktacja za rozegrane mecze : & 8O kolejności miejsc decyduje:
& 9Wyniki rozgrywek ligowych będą podstawa do ustalenia składu drużyny klubowej do rozgrywek: & 10Rozgrywki ligowe mają wersję otwartą dla uczestników innych klubów spełniających wymogi pojęcia"" Amator" wg regulaminu PZBiL. & 11Organizator rozgrywek - klub bilardowy IKS w szczególnych wypadkach może odmówić przyjęcia do ligi bez podania przyczyny. , & 12Przyjęcie zawodnika do rozgrywek następuje po spełnieniu & 2 i & 5 oraz potwierdzeniu przez klub bilardowy przyjęcia do ligi. & 13W pozostałych kwestiach rozstrzygają przepisy PZBiL. & 14Ewentualne zmiany regulaminu możliwe będą do 15.09 po konsultacji ze zgłaszającymi się uczestnikami i będą wpisywane na czerwono. |
UWAGA WAŻNY KOMUNIKAT- LIGA WIOSENNA/2018DOTYCZY: Cyklu rozgrywek wiosennej ligiCykl rozgrywkowy w/w zgodnie z ustaleniami miał się zakończyć 15 czerwca. |
KOMUNIKAT.2/2018DOTYCZY:REGULAMINÓW TURNIEJÓW ROZGRYWANYCH CYLKICZNIE W DYSPLINIE "BILARD" W 2018 ROKU& 1Komunikat nr.2 obejmuje regulaminy następujących rozgrywek oraz turniejów:(a) Klubowej ligi bilardowej. ( b) Eliminacji do Mistrzostw Polski Amatorów. (c) Pucharu klubu "IKS". (d) Ligi umiejętności bilardowych. & 2W poniższych & oznaczenia punktów a,b,c,d, oznaczać będą że informacja dotyczy odpowiedniego turnieju wymienionego & 1. & 3 Celem przeprowadzenia turniejów wymienionych w & 1.jest: - przygotowanie zawodników klubu do Mistrzostw Polski Amatorów,
& 4 W rozgrywkach a,b,c, mogą uczastniczyć wyłącznie amatorzy spełniający warunki ustalone dla pojęcia " Amator"przez PZBiL. & 5 a) Klubowa liga rozgrywa mecze w dwóch odmianach "8","10" a mecze toczą się do 8 wygranych partii. W skład pierwszej ligi wchodzą uczestnicy poprzedniej edycji rozgrywek przy spadku ostatniego zawodnika plus pierwszy i drugi zawodnik II ligi. & 6 Terminy zgłoszeń do turniejów: & 7 Wpisowe do turniejów: & 8Łączna pula nagród:
& 9 Do punktacji zliczna będzie odpowiednia ilość turniejów: & 10 Punktacja: & 11 Terminy turniejów: & 12a) Podział nagród % (a): & 13(b)- zawodnicy klubu IKS uzyskujący awans do finalu MP z turnieju w w innym klubie otrzymają zwrot wpisowego do tych turniejów. & 14Zawodnicy biorący udzial w turniejach , rozgrywkach (a), (b), (c),zobowiązani są uczestniczyć 2 razy w miesiącu w testach umiejętności bilardowych.Zasady w odrębnym regulaminie. & 15(b)- Turniej zostanie przeprowadzony przy zgłoszeniu się minimum 10 zawodników którzy opłacą z góry dwa turnieje. & 16Regulaminy pozostałych turniejów, między innymi : - turnieju lub ligi par, turnieju z okazji 25 lecia klubu, turnieju par rodzinnych ,będą ujęte w odrębnymch komunikatach. & 17 Godziny rozgrywania zawodów (meczów): & 18Nie ujęte w tym komunikacie ustalenia a wynikłe w trakcie rozgrywek , ujmowane będą w aneksach jako kolejny &. |
KOMUNIKAT.3/2018LIGA UMIEJĘTNOŚCIKlub bilardowy IKS Tarnów organizuje dla zawodników uprawiających wyczynowo i rekreacyjnie sport bilardowy ,pierwszą w Polsce ligę umiejętności bilardowych, której celem jest między innymi popularyzacja gry w bilard.
- INDYWIDUALNA : KOBIET ,MĘŻCZYZN, AKADEMICKA. |
1.Każdy uczestnik wykonuje wbicie bil wg opracowanych testów które są jednakowe dla wszystkich.Łącznie każdy ma taką samą próbę wbicia.Liczba udanych wbić daje wynik końcowy do rankingu.
2.W prowadzonej lidze umiejętności w odmianach "8" i "9" każdy test wykonywany jest 5 razy.
3.W klasyfikacji drużynowej liczy się po 2 najlepsze wyniki indywidualne tej samej drużyny, z tym że próby nie musza być wykonane w tym samym czasie.
Wyjaśnienie: Np. 2 wyniki studentów PWSZ wykonującychw róznym czasie.
4.Pary mieszane i rodzinne muszą wykonać ćwiczenie w tym samym czasie .
5.Wyniki indywidualne uzyskane w ramach konkursu drużynowego i par wlicza się do klasyfikacji indywidualnych
6.Opłaty i nagrody ustala organizator.
7.Termin wykonywania w godz.10 do 18 po wcześniejszym ustaleniu.
KOMUNIKAT.2/2017DOTYCZY:REGULAMINU CYKLU TURNIEJÓW O PUCHAR KLUBU "IKS" 2017rDYSCYPLINA: BILARD
|
REGULAMIN NR.3/2017DOTYCZY:REGULAMINU AMATORSKIEJ INDYWIDUALNEJ LIGI FIRM KLUBU BILARDOWEGO"IKS" 2017rDYSCYPLINA: BILARD
|
KOMUNIKAT NR.4/2017
DOTYCZY:REGULAMINU DRUŻYNOWEJ LIGI FIRM KLUBU BILARDOWEGO"IKS" DYSCYPLINA: BILARD KONKURENCJA: ODMIANA "8"& 1Rrozgrywki drużynowe Ligi Firm przeprowadzone będą w dyscyplinach wymieninych w programie klubu bilardowego IKS _ Tarnowska Ogólnopolska Spartakiada Sportowa i Rekreacyjna. & 2Organizatorami rozgrywekw dyscyplinach sportowych wymienionych w & 1 jest klub bilardowy IKS & 3
Celem przeprowadzenia rozgrywek jest: & 4Rozgrywki prowadzone są w systemie drużynowym. & 5 W skład drużyny mogą achodzić : & 6Ilośc drużyn z jednego zakładu, uczelni,szkoły jest niograniczona. & 7W skład drużyny może wchodzić nieoraniczona liczba zawodników. & 8Do meczu drużyna wstawia 2 zawodników plus rezerwowego. & 9W meczu drużyn "A" i "B" rozgrywane są 4 mecze: & 10Zawodnik rezerwowy może być wprowadzony za jednego ze swoich kolegów w II rundzie . & 11Mecze mogą zakończyć się wynikami : 4:0, 3:1, 2:2. & 12
Za zwycięstwo drużyna otrzymuje - 3 pkt . & 13Zaleca się aby drużyny wystartowały w koszulkach tego samego koloru. & 14O miejscu w tabeli decyduje kolejność: & 15Drużyny zgłaszają swój udział w formie pisemnej, przed rozpoczęciem rozgrywek. w trakcie rozgrywek nie ma możliwości przechodzenia zawodników między drużynami. & 16Wpisowe do turnieju ustala organizator. & 17 Sposób przeprowadzenia rozgrywek: & 18Z każdej ligi spada ostatni zespół z klasy niższej.Awans do ligi klasy wyższej uzyskuje zwycięzca ligi klasy wyższej. & 19Przedostatni zespół ligi wyższej z zespołem drugim klasy niższej rozgrywają mecz barażowy którego zwycięzca w następny cyklu rozgrywkowym gra w lidze wyższej a przegrywający w lidze niższej. Przy remisie w barażu, druzyny zachowują miejsca w ligach jakich grały w ostatnim cyklu rozgrywkowym. & 20Pozostałe sprawy sporne regulują regulaminy i postanowienia PZBIL orazorganizator rozgrywek. & 21W klubie obowiązuje bezwzględny zakaz spożywania alkoholu i palenia papierosów. & 22 |
REGULAMIN NR.5/2017ZASADY REPEZENTOWANIA BARW KLUBU IKS NA MISTRZOSTWACH POLSKI AMATORÓW 2017& 1
W barawch klubu IKS na M.P amatorow mogą wystąpic tylko zawodnicy którzy wystartowali w rozgrywkach ligowych lub Pucharu Klubu IKS 2017 i uzyskali awans do M.P amatorów w turniejach w innych kluBach & 2Zawodnicy wyjeżdżają na w/w zawody pokrywając pełne koszty uczestnictwa opłacając: & 3
Klub wypłaca każdemu uczestnikowi nagrodę za osiągnięte na M.P wyniki sportowe.
Pierwszy - 0 zł
Drugi - 100 zł
Trzeci 100 zł
Czwarty - 100 zł
Piąty - 100 zł |
REGULAMIN NR.6/2017 REGULAMIN I AMATORSKIEJ KLUBOWEJ LIGI BILARDOWEJ
|
Ósemka jest grą deklarowaną, rozgrywaną przy użyciu bili białej (rozgrywającej) i 15 bil rozgrywanych, ponumerowanych od 1 do 15. Jeden z zawodników rozgrywa grupę bil z numerami od 1 do 7 (bile pełne), drugi grupę bil z numerami od 9 do 15 (bile z paskiem). Zawodnik, który zgodnie z niniejszymi przepisami wbije do łuz wszystkie bile swojej grupy, a następnie w oddzielnym deklarowanym uderzeniu prawidłowo umieści w łuzie bilę z numerem 8, wygrywa partię.
Jeśli z sytuacji na stole w sposób oczywisty wynika kolejne zagranie, deklaracja słowna nie musi być składana. Przeciwnik ma prawo prosić o zdeklarowanie bili i łuzy, jeśli ma jakiekolwiek wątpliwości. Uderzenia z wykorzystaniem odbicia od band i uderzenia kombinowane nie są uznawane za oczywiste. Rozgrywający musi wówczas zadeklarować zarówno bilę, jak i łuzę. Przy deklarowaniu uderzenia nie zgłasza się takich szczegółów, jak odbicie czy odbicia od band, liczba karamboli itp. Bile, które wpadną do łuz w uderzeniu z faulem, pozostają w nich, niezależnie od tego, czy należą do grupy rozgrywającego, czy też jego przeciwnika. Uderzenie otwierające nie jest uderzeniem deklarowanym. Zawodnik wykonujący uderzenie otwierające może kontynuować grę tylko wtedy, gdy wbije do łuzy przynajmniej jedną bilę kolorową.
Bile ustawiane są w trójkąt i przy pomocy trójkąta do ustawiania bil w górnej części stołu, bila z numerem 8 znajduje się w środku trójkąta. Bilę wierzchołkową umieszcza się na punkcie głównym stołu. Podstawa trójkąta jest równoległa do bandy górnej. W jednym wierzchołku podstawy trójkąta ustawiana jest bila pełna, a w drugim bila z paskiem.
Zawodnik wygrywający rozgrywkę o rozbicie decyduje o tym, kto wykona uderzenie otwierające. W meczach indywidualnych zawodnicy otwierają kolejne partie na zmianę.
Podczas obowiązywania zasady "faul tylko na białej", gdy mecz nie jest prowadzony przez sędziego, zawodnik musi być świadomy, że popełnia faul, gdy przy uderzeniu mającym spowodować skok bili rozgrywającej, jej ruch po łuku lub przy uderzeniu masse poruszy się inna bila kolorowa, niezależnie od tego, czy poruszona została ręką, kijem czy podpórką.
Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z numerem 8 wpada do łuzy, zawodnik otwierający może zażądać ponownego ustawienia trójkąta lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i samemu kontynuować grę. Jeśli podczas uderzenia otwierającego bila z numerem 8 wpada do łuzy i jednocześnie biała opuszcza pole gry, zawodnik wchodzący może zażądać ponownego ustawienia trójkąta lub ponownego ustawienia bili z numerem 8 na stole i grać po poprawieniu pozycji bili białej na bazę.
(Definicja) Stół jest "otwarty", jeśli wybór grupy bil (pełne i z paskiem) nie został jeszcze dokonany. Dopóki stół jest otwarty, dozwolone jest wbijanie bili pełnej przez bilę z paskiem i odwrotnie. Uwaga: stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu otwierającym. Gdy stół jest otwarty, dozwolone jest uderzanie bili pełnej, bili z paskiem lub bili z numerem 8 w celu wbicia zdeklarowanej bili pełnej lub bili z paskiem. Zawsze, gdy stół jest otwarty i pierwszy kontakt bili białej następuje z bilą z numerem 8, żadna bila pełna ani bila z paskiem nie może być zaliczona na konto zawodnika rozgrywającego. W takim przypadku rozgrywający kończy swoje podejście; wszystkie bile wbite pozostają w łuzach; zawodnik wchodzący do gry deklaruje dowolną bilę, mając wciąż otwarty stół. Przy otwartym stole wszystkie nieprawidłowo wbite bile pozostają w łuzach.
Wybór grupy bil nigdy nie zostaje określony przy uderzeniu otwierającym, niezależnie od tego, czy wbite są bile tylko jednej, czy obu grup. Stół jest zawsze otwarty bezpośrednio po uderzeniu otwierającym. Wybór grupy bil zostaje określony tylko wtedy, gdy zawodnik prawidłowo wbije zadeklarowaną bilę w osobnym uderzeniu po uderzeniu otwierającym
Ze względów taktycznych rozgrywający może wybrać wbicie kolejnej bili lub zakończyć podejście przez zadeklarowanie gry bezpiecznej (gry na odstawną). Gra na odstawną traktowana jest jako uderzenie prawidłowe. Jeśli zawodnik chce zagrać uderzenie bezpieczne z jednoczesnym wbiciem bili, musi przed uderzeniem zadeklarować swojemu przeciwnikowi grę bezpieczną. Jeśli tego nie zrobi i wbije własną bilę, musi kontynuować grę. Wszystkie bile, wbite podczas zagrania bezpiecznego, pozostają w łuzach.
Zawodnik jest zobowiązany do kontynuowania podejścia tak długo, dopóki wbija prawidłowo zadeklarowane bile swojej grupy w prawidłowych uderzeniach. Po prawidłowym wbiciu wszystkich bil swojej grupy zawodnik może wbijać bilę z numerem 8.
Po faulu przeciwnik może grać z pozycji "biała w ręce". Oznacza to możliwość poprawienia pozycji bili białej na całym stole (bez konieczności gry z bazy, z wyjątkiem faulu w uderzeniu otwierającym). Przepis ten zapobiega graniu celowych fauli, mogących przynieść straty przeciwnikowi. Grając z pozycji "biała w ręce" zawodnik może pozycjonować białą bilę za pomocą ręki lub dowolnej części kija bilardowego (z kapką włącznie), w razie potrzeby więcej niż raz. Jeśli biała jest już ustawiona w pozycji do gry, każde jej dotknięcie, które nie jest prawidłowym uderzeniem, traktowane jest jako faul.
Uderzenia kombinowane są dozwolone; jednakże bila z numerem 8 nie może być grana w uderzeniu kombinowanym jako pierwsza, z wyjątkiem przypadku gdy stół jest otwarty.
Jeśli bila kolorowa zostanie wybita poza stół, oznacza to faul i zakończenie podejścia danego zawodnika. Wybicie poza stół bili z numerem 8 oznacza przegranie partii. Wszystkie wybite ze stołu bile ustawiane są ponownie na linii powrotów, w kolejności numerów.
Kiedy rozgrywana jest bila z numerem 8, popełnienie faulu lub wbicie białej nie oznacza przegrania partii, jeśli bila z numerem 8 nie wpadnie do łuzy lub nie zostanie wybita poza stół. Zawodnik wchodzący gra z pozycji biała w ręce.
Powrót do spisu treści regulaminu "8" |
Powrót na początek |
Gra w dziewiątkę rozgrywka jest przy użyciu dziewięciu bil kolorowych, ponumerowanych od 1 do 9 i bili rozgrywającej (białej). Za każdym razem zawodnik musi uderzyć białą bilą w bilę, która ma aktualnie najniższy numer na stole. Bile nie muszą być jednak wbijane w kolejności swych numerów. Jeżeli w wyniku prawidłowego uderzenia zawodnik umieści bilę w łuzie, pozostaje on przy stole do czasu, aż nie trafi bilą do łuzy, popełni faul, bądź też wygra partię, umieszczając prawidłowym uderzeniem w łuzie bilę z numerem 9. Zawodnik wchodzący do gry musi uderzać w bilę białą przy ustawieniu bil, jakie zostawił zawodnik schodzący. Jeżeli zawodnik schodzący popełni faul, wówczas zawodnik wchodzący ma prawo poprawić położenie białej bili, umieszczając ją w dowolnym punkcie stołu. Zawodnicy nie muszą zgłaszać ani bili, ani łuzy. Mecz kończy się, gdy któryś z zawodników wygra określoną liczbę partii.
Bile ustawiane są w romb. Bila z numerem 1 znajduje się na szczycie i ustawiana jest w punkcie głównym stołu. Bila z numerem 9 ustawiana jest w środku rombu, a pozostałe bile w dowolnej kolejności i tak, by się ze sobą stykały. Gra rozpoczyna się z pozycji biała bila w ręce z pola bazy.
Zasady dotyczące rozbicia są podobne do zasad dotyczących innych uderzeń, z wyjątkiem: zawodnik rozbijający, po uderzeniu bilą białą w bilę z numerem 1 musi : umieścić dowolną bilę w łuzie lub, spowodować, że conajmniej cztery bile kolorowe dotkną bandy; za faul uznawana jest sytuacja, gdy biała bila zostanie wbita do łuzy, wybita poza stół, bądź też nie zostaną spełnione inne warunki prawidłowego rozbicia. Wchodzący zawodnik rozpoczyna z pozycji biała bila w ręce i może ją umieścić w dowolnym punkcie stołu; za faul uznawana jest sytuacja, gdy zawodnik rozbijający wybije poza stół którąkolwiek bilę kolorową. Wchodzący zawodnik rozpoczyna z pozycji biała bila w ręce i może ją umieścić w dowolnym punkcie stołu. Bila kolorowa wybita poza stół nie jest ustawiana ponownie na stole. WYJĄTEK: Bila z numerem 9 po wybiciu poza pole gry jest ustawiana ponownie na stole.
Zawodnik, który wykonuje uderzenie bezpośrednio po prawidłowym rozbiciu, może wykonać tzw. wypchnięcie ("push out") (patrz pkt. 5). Jeżeli zawodnik w trakcie prawidłowego rozbicia wbije do łuzy jedną lub więcej bil, pozostaje on przy stole do czasu, aż nie uda mu się wbić bili do łuzy, popełni faul lub wygra partię. Jeżeli zawodnik nie wbije bili do łuzy albo popełni faul, prawo do gry przechodzi na drugiego z zawodników. Pozostaje on przy stole do czasu, aż nie uda mu się wbić bili do łuzy, popełni faul lub wygra partię. Partia kończy się z chwilą umieszczenia w łuzie przy pomocy dozwolonego uderzenia bili z numerem 9. Partia może być również przerwana z powodu poważnego naruszenia przez zawodnika któregoś z punktów regulaminu. Winny naruszenia przegrywa wówczas partię.
Zawodnik, który wykonuje uderzenie bezpośrednio po prawidłowym rozbiciu, może wykonać tzw. wypchnięcie ("push out") w celu ustawienia białej bili w pozycji bardziej korzystnej do kolejnego uderzenia. Podczas wypchnięcia bila biała nie musi dotknąć bili kolorowej lub bandy, ale pozostają w mocy inne przepisy dotyczące fauli. Zawodnik musi zgłosić zamiar wykonania wypchnięcia - w przeciwnym wypadku uderzenie uznawane jest za normalne. Bile wbite do łuzy podczas wypchnięcia nie są zaliczane i pozostają w łuzie, z wyjątkiem bili numer 9. Po prawidłowym wypchnięciu przeciwnik ma prawo wykonać uderzenia z zastanej pozycji, bądź też nakazać wykonanie uderzenia zawodnikowi, który wykonał wypchnięcie. Wypchnięcie nie jest uznawane za faul, jeżeli żaden z przepisów za wyjątkiem punktów 7 i 8 nie został naruszony. Nieprawidłowe wypchnięcie karane jest w sposób przewidziany dla określonego typu popełnionego faulu. Po nieprawidłowym rozbiciu (z faulem) nie wolno grać wypchnięcia.
Zawodnik popełniający faul traci prawo do kolejnego uderzenia, a bile wbite podczas uderzenia z faulem nie wracają na stół. Zawodnik wchodzący zagrywa z pozycji biała bila w ręce i może ją umieścić w dowolnym punkcie stołu. Jeżeli podczas jednego uderzenia zawodnik popełni kilka fauli, są one liczone jako jeden faul. WYJĄTEK: bila z numerem 9 ustawiana jest ponownie na stole.
Jeżeli bila uderzy najpierw w bilę, która nie ma aktualnie najniższego numeru na stole, jest to faul.
Jeżeli żadna z bil kolorowych nie została wbita do łuzy, a bila biała lub żadna z bil kolorowych po pierwszym karambolu z białą nie dotknęła bandy, jest to faul.
Jeśli bila biała znajduje się w ręce, zawodnik może ją umieścić w dowolnym punkcie pola gry, ale tak, by nie dotykała żadnej bili kolorowej. Zawodnik może zmieniać pozycję biłej bili, aż do wykonania uderzenia.
Bila, która nie została wbita do łuzy, uznawana jest za wybitą poza stół, jeżeli zatrzyma się gdzie indziej niż na polu gry. Wybicie bili kolorowej poza stół jest faulem. Wybita bila kolorowa pozostaje poza grą, a gra jest kontynuowana. WYJĄTEK: bila z numerem 9 ustawiana jest ponownie na stole.
Jeżeli mecz nie jest prowadzony przez sędziego, uznawane jest za faul, gdy podczas uderzenia mającego skok bili białej, jej ruch po łuku lub uderzenia kijem trzymanym pionowo poruszy się bila nie rozgrywana, nad którą lub wokół której miała przejść bila biała, niezależnie od tego, czy bila ta poruszona była ręką, kijem, podpórką,itp.
Jeżeli zawodnik popełni trzy kolejne faule w trzech kolejnych podejściach, nie wykonując pomiędzy nimi prawidłowego uderzenia, przegrywa on wówczas partię. Te trzy kolejne faule muszą się zdarzyć w trakcie jednej partii. Pomiędzy drugim a trzecim faulem należy udzielić zawodnikowi ostrzeżenia. Podejście zawodnika rozpoczyna się w chwili, gdy ma prawo wykonać uderzenie, a kończy się, gdy nie wbije prawidłowo do łuzy, popełni faul, wygra partię lub popełni faul między uderzeniami.
Gra kończy się wraz z końcem prawidłowego uderzenia, w trakcie którego wbita została bila z nr 9, bądź też któryś z zawodników uznawany jest za przegranego z powodu poważnego naruszenia zasad gry.
Powrót do spisu treści regulaminu "9" |
Powrót na początek |
Dwaj.
Standartowy komplet kolorowych bil ponumerowanych od 1 do 15, oraz bila biała.
Ustawia się standartowy trójkąt, przy czym bila wierzchołkowa znajduje się na punkcie głównym stołu, bila z nr 1 w prawym, a bila nr 5 w lewym rogu w podstawie trójkąta. Pozostałe bile mogą być rozmieszczone dowolnie i muszą dotykać bil sąsiednich.
Każda prawidłowo wbita bila oznacza przyznanie jednego punktu dla zawodnika.
Bila biała 15 bila | Na polu trójkąta | Nie na polu trójkąta nie na punkcie bazy | Na punkcie bazy |
Na polu trójkąta | 15 bila: punkt główny Biała bila: baza | 15 bila: punkt bazy Biała bila: pozostaje | 15 bila: punkt centr. Biała bila: pozostaje |
Wbita do łuzy | 15 bila: punkt główny Biała bila: baza | 15 bila: punkt główny Biała bila: pozostaje | 15 bila: punkt główny Biała bila: pozostaje |
Na bazie | 15 bila: pozostaje Biała bila: punkt bazy | ||
Nie na polu trójkąta Nie na bazie | 15 bila: pozostaje Biała bila: baza | ||
Na punkcie bazy | 15 bila: pozostaje Biała bila: punkt centr. |
Wszystkie nieprawidłowo wbite bile ustawiane są ponownie na stole. Nie pociąga to za sobą żadnych kar.
Jest to faul. Wszystkie wybite poza stół bile są ustawiane na stole natychmiast po znieruchomieniu pozostałych bil.
Zawodnik wchodzący do gry poprawia położenie białej bili na bazę, chyba, że mają zastosowanie przepisy punktów 7.2., 7.5., lub 12 i wówczas z nich wynika, jak postępować dalej.
Za faul odejmowany jest 1 punkt. Wyjątki: cięższe kary za faul umyślny(pkt 7.5.) lub trzy kolejne faule (pkt 12). Zawodnik wchodzący do gry musi zaakceptować położenie białej bili, chyba, że biała jest wbita do łuzy, wybita poza stół, popłniony został faul umyślny lub nastąpiły trzy kolejne faule przeciwnika.
Jeśli zawodnik popełnia faul, odejmuje mu się 1 punkt (lub więcej, zależnie od wagi faulu) i na jego koncie odnotowywany jest faul. Zawodnik pozostaje z tym faulem do następnego podejścia, gdzie może ten faul wymazać za swego konta, gdy prawidłowo umieści w łuzie zadeklarowaną bilę lub spełni wymogi zagrania bezpiecznego. Jeśli żaden z tych warunków nie zostanie spełniony, zawodnik traci kolejny punkt i na jego koncie notowany jest drugi faul. Jeśli warunek prawidłowego wbicia bili lub prawidłowego zagrania bezpiecznego nie zostanie spełniony również w trzecim kolejnym podejściu, zawodnikowi odejmuje się dodatkowo 15 punktów karnych. Popełnienie trzeciego kolejnego faulu kasuje automatycznie poprzednie zapisy. Wszystkie bile ustawiane są ponownie w trójkąt i ukarany zawodnik musi wykonać uderzenie otwierające na tych samych warunkach, co rozbicie otwierające na początku gry. Należy tu podkreślić, że kara za trzy kolejne faule może być nałożona tylko za trzy faule popełnione w trzech kolejnych uderzeniach, a nie w trzech kolejnych podejściach. Przykład: zawodnik kończy podejście Nr 6 faulem, następnie w podejściu Nr 7 popełnia faul bezpośrednio po podejściu do stołu, w pierwszym uderzeniu (ma w tym momencie dwa faule), a w podejściu Nr 8 najpierw wbija prawidłowo bilę kolorową, a w drugim uderzeniu wbija do łuzy białą. Nie jest to seria trzech kolejnych fauli, mimo że popełnione zostały w trzech kolejnych podejściach. Ponieważ na początku podejścia Nr 8 została prawidłowo wbita bila kolorowa, dwa poprzednie faule zostały tym samym wykreślone. Oczywiście do podejścia Nr 9 zawodnik przystępuje z jednym faulem na koncie.
Odejmowanie punktów może spowodować ujemny stan punktów na koncie danego zawodnika. Stan ten może wynosić np. "minus 1", "minus 2", "minus 15" itd. Zawodnik może wygrać partię, podczas gdy jego przeciwnik ma na koncie tylko dwa faule. Wynik będzie brzmiał 150 do -2. Jeśli zawodnik podczas uderzenia nie wbija żadnej bili i popełnia faul, punkt karny odejmowany jest od stanu punktów, jaki miał przed uderzeniem. Jeśli zawodnik wbija bilę i popełnia przy tym faul, bila ta jest ustawiana ponownie na stole, nie jest zaliczana i punkt karny odejmuje się od stanu punktów, jaki miał przed uderzeniem
Gra kończy się po uzyskaniu przez jednego z zawodników 100 punktów.
Powrót do spisu treści regulaminu "14" |
Powrót na początek |